Metoda Ośrodków Pracy
Świadomie podejmowana, ukierunkowana, celowa aktywność, jest zasadniczym celem tej metody – odchodzi się od werbalnych strategii nauczania, które opierają się głównie na przyjmowaniu i zapamiętywaniu treści przekazywanych przez nauczyciela.

Jak to działa?
Metoda ośrodków pracy poprzez nauczanie całościowe pozwala łączyć działania dydaktyczne i rewalidacyjne. Poprzez ścisły związek z życiem metoda ta stopniowo wprowadza dziecko w poznanie świata i włącza w nurt zmieniającej się rzeczywistości. Niezwykle ważna w tej metodzie jest aktywność dziecka jako podstawowa zasada poznawcza, która daje możliwość kontrolowania zdobytych wiadomości poprzez ich zastosowanie w praktycznym działaniu. Założenia metody wpisują się świetnie w początkowy okres nauczania, gdzie treści programu i proces dydaktyczny są tak dobrane, by możliwie w jak największym stopniu integrować poszczególne dziedziny wiedzy, by ukazać „scalony” obraz świata, aby zrozumiałe były związki między przeszłością, teraźniejszością i przyszłością. Metoda uczy obserwowania, badania, myślenia rozumienia zjawisk przyrodniczo –społecznych, uczy wyciągania wniosków. Praca metodą ośrodków pracy sprzyja rozwijaniu mechanizmów poznawczych dzięki ciągłości, systematyczności i logice w układzie materiału oraz uaktywnieniu wszystkich analizatorów w naturalnych warunkach. Metoda ośrodków pracy oparta na zainteresowaniach dziecka, dostosowana jest do jego charakterystycznych potrzeb i skłonności, uwzględnia wszystkie właściwości psychiczne ucznia, a także wymagania zawarte w programie nauczania i dlatego stanowi inspirację dla kształcenia dzieci.
- Alternatywne metody komunikowania się
- Arteterapia (terapia przez sztukę)
- Dogoterapia
- Fizjoterapia
- Hydroterapia (terapia wodą)
- Hipoterapia
- Alpakoterapia
- Tyflopedagog
- Neurologopedia, zajęcia z tyflopedagogiem, surdopedagogiem
- Metoda Ośrodków Pracy
- Program Aktywności oraz Dotyk i Komunikacja Ch. i M. Knillów
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
- Surdopedagog
- Terapia Snoezelen